Rip isimleri ve Açıklamaları / Nedir bu TS - TC - DVDScreen - DVDRip?
Arkadaşlar,film indirirken, ya da yasal olarak aldığımız ya da kiraladığımız DVD
ya da VCD'lerin üzerinde pek çok ibare görürüz. ( DivX / XviD,
XVCD/XSVCD, DVDRip, TC, TS, NTSC/PAL, NFO, SUBBED - UNSUBBED ... )
Bunlar nedir ve ne işe yarar? Onun hakkında sizi bilgilendirmek
istedim..
KAMERA (CAM)
Kamera, genellikle dijital kameralarla yapılan
sinema çekimleridir. Kamerayı sabitlemek için bazen üç ayaklı
sehpalardan kullanılır, ancak çoğu zaman bu mümkün olmaz ve dolayısıyla
kamera sallanır. Ayrıca kameranın bulunduğu yere bağlı olarak ekran
ortalanamıyabilinir, ve belli bir açıdan görüntüyü kaydedilir. Eğer
düzgünce yerleştirilmişse, ekranda yazı olduğu için kesin birşey
söylemek zor ancak çoğu zaman bunlar ekranın üstünde ve altında üçgen
sınırlarla gözükürler. Ses ise, kamerayla tümleşik mikrofon aracılığıyla
kaydedilir, ve özellikle komedi filmlerinde, film sırasında kahkahalar
duyulabilir. Bu faktörler sonucunda görüntü ve ses kalitesi genellikle
düşük olur, yalnız şansımız yaver giderse sinemayı boş bulabilir ve
temiz ses sinyallerini alabildiğimiz bir çekim oluşturabiliriz.
TELESYNC (TS)
Telesync, harici ses kaynağı kullanması dışında (genellikle bu
harici ses, insan seslerinden uzak olan bir yerden, koltuğun özel bir
kısmından alınır) kamera ile aynı işlevi görür.. Doğrudan bir ses
kaynağı, iyi kalite bir ses kaynağı olacak diye bir kaide yoktur,
özellikle birçok arkaplan gürültüsünün sese karıştığını düşünecek
olursak... Genellikle telesync, boş bir sinemada ya da profesyonel bir
kamera yardımıyla projeksiyon odasından- ki böylece daha iyi bir görüntü
kalitesi elde edilir- kaydedilir. Kalite, çekimden çekime oldukça
farkedebilir; onun için tüm filmi indirmek yerine, önce örneğini
indirin. Telesync'ler yüksek oranda etiketlendirilmemiş kameralardır..
TELECINE (TC)
Telesine makinesi, filmi dijital olarak makarasından kopyalar.
Ses ve görüntü çok iyidir, ama gerektirdiği teçhizatı ve masrafı
dolayısıyla telesineler pek yaygın değildir. Genellikle film, gerçek
aspect oranında olacaktır, bununla beraber 4:3 telesineler de mevcuttur.
Buna en iyi örnek geçen sene kaydedilen JURASSIC PARK 3 TC'dir.
Telesine, film sırasında ekranda görüen bir zaman sayacı olduğu için
zaman kodlamasıyla çakışmaz..
SCREENER
(SCR)
Bir filmin promosyon amaçlı VHS kaseti, piyasaya
çıkmadan önce dükkanlara ve diğer bazı yerlere gönderilir.
Bir Screener, VHS kasedi formatındadır ve genellikle
4:3 (tam ekran) aspect oranına sahiptir. Bunun dışında geniş ekran
olanları da bulunabilir. En büyük dezavantajı; ekranın altından geçen ve
telif hakları ile kopya-yazılım ihbarı için telefon numarasının yazdığı
mesajdır.. Ayrıca, eğer kasedin seri numarası ya da kasedin içine doğru
bir çizgi var ise; bunlar genellikle siyah bir çizgi ile olmak üzere, o
bölgenin üstü çizilerek bloke edilmelidir. Bu genellikle sadece birkaç
saniyeliktir, fakat maalesef bazı kopyalarda bu olay tüm film boyunca
sürer ve bazıları oldukça büyüktür. Kullanılan araç-gereçe bağlı olarak,
screener kalitesi-eğer MASTER kopyasından yapılmışsa- mükemmel
kaliteden, eğer kalitesiz malzemenin kullanıldığı eski bir VHS
Kaydedicisi ile yapılmışsa düşük kaliteye kadar değişir. Çoğu screener
VCD'e dönüştürülür, ancak bazı SVCD denemeleri de oldu ve bazıları
VCD'ninkilerden daha kaliteli idi.
DVD-SCREENER (DVDscr)
Aynı şekilde screener'lardan bazıları DVD'ye dönüştürülür. DVD retail'lerin
içerdiği bazı ekstralar dışında genellikle geniş ekrandır(widescreen).
Uyarı mesajları her zaman siyah kısımda olmayabilir; dolayısıyla bu,
izleme zevkini bölebilir. Rip edenin yeteneğine bağlı olarak DVD
Screener'lar çok iyi kalitede olabilir.
DVD Screener'lar genellikle
SVCD ya da Divx/XviD formatlarına dönüştürülür.
DVDRip
Piyasaya sürülen DVD'nin son kopyasıdır. Mümkünse bu, tekrar pre-retail(örneğin,
Star Wars Episode 2) olarak piyasaya sürülür ve mükemmel kalitede olur.
DVDRip'ler, SVCD ve DivX/XviD olarak yayımlanır.
VHSRip
Genellikle kaykay/spor videoları ve XXX gösterimleri olmak üzere retail VHS'den
dönüştürülmüşlerdir.
TVRip
Tv programları; ya ağ üzeri (dijital kablo/uydu
dekoderleri aracılığıyla cap edilenler daha uygundur) ya da gösterim
öncesi -uydunun şebekeye programı birkaç gün önceden
göndermesi(bazılarında titreşimler oluyor)- şeklindedir. 'WWF Raw Is
War' gibi ekstra bölümler içeren bazı progamlar ve kamera/yorum testleri
ayrıca rip dahilindedir. PDTV, dijital bir TV PCI kartından cap edilir,
bu genellikle iyi sonuç verir, öyle ki bazı grupların bunları SVCD
olarak yayınlama eğilimleri görülmektedir. Bütün VCD/SVCD/SivX/Xvid
ripleri TV görüntüsüyle desteklenmektedir.
STV
"Straight To Video. Was never released in theaters, and therefore a lot of sites
do not allow these" Sinemalarda değil, yalnız DVD veya TV lerde
gösterime sunulan filmlerdir. Örneğin Starship Troopers..
WORKPRINT (WP)
Workprint, henüz bitmeyen bir filmin kopyasıdır. Filmde eksik
sahneler ya da müzikler olabilir. Kalite mükemmelden, çok kötüye kadar
değişir.. Bazı Workprint'ler son baskısından oldukça farklıdır (Men In
Black'te yaratıklar ve oyuncular olmaları gereken yerde değillerdi) ve
diğerleri de ekstra sahneler içeriyor bile olabilir (Jay and Silent
Bob). WP'ler, eğer ki iyi kalite bir kopyası edinilirse, koleksiyonda
hoş bir ilave versiyon işlevi görebilir.
TVRip
Analog kaynakli TV-kartlari ile yapilmis kayitlar icin kullanilir.
DVBRip
Dijital kartlarla yapilan kayitlar icin kullanilmasi cok daha dogru olur kalite
nerdeyse DVDRip ile esdegerdedir. Bu yüzden TVRip ile DVBRip birbirine karistirilmamasi gerekir.
DVB
Digital video broadcast, türleri su sekildedir:
DVB-S, DVB-C, DVB-T MPEGII olarak uydudan, kablodan hatta terestirik
olarak bir cati veya oda anteni ile bizlere ulasir (DVB-T bazi Avrupa
sehirleri icin gecerlidir) , rip olayini bir pci-karti ile inanilmaz bir
sekilde kolaylastirir.
DivX Re-Enc
Divx re-enc,
orjinalini VCD kaynağından alan ve ufak boyutta bir DivX dosyasına
re-encode edilen filmdir. Çoğunlukla dosya paylaşanlarda görülür, ve
bunlar genellikle 'Film.İsmi.Grup(1of2)' şeklinde etiketlenirler. Bu işi
yapan gruplardan en bilinenleri; SMR ve TND'dir. Bunlar aslında, eğer
bir filmin 200MB'lık kopyasına sahip olup olmama konusunda kararsız
değilseniz tabi, download etmeye değmezler. Genellikle uzak durun.
Watermarks (Filigranlar)
Birçok film Asya Silver'ları ve PDVD'lerden gelir
ve sorumlu kişi tarafından etiketlenir. Bu etiketleme genellikle bir
harf/ilk harf veya genellikle köşelerden birinde bulunan küçük bir logo
şeklinde olur. En meşhurları; "Z","A" ve "Glove" filigranlarıdır.
Asian Silvers / PDVD
Bunlar, doğulu bootlegger'ların çıkarttığı
filmlerdir.. Genellikle bazı gruplar tarafından, kendileri adına
çıkartmaları için satın alınırlar. Silver'lar çok ucuzdur, birçok ülkede
mevcuttur ve yeni bir versiyonunu çıkartmak da kolaydır. Bu yüzdendir
ki, şu anda bu işin içinde oldukça kişi var. Bunların çoğunluğunu ise
birkaç dağıtımdan öteye gidemeyen küçük gruplar oluşturur.
PDVD'ler ise DVD'ye konulan şeyin aynılarıdır. Çıkartılabilir altyazıları vardır
ve kalite olarak silver'lardan çok daha iyidirler. Normal bir DVD gibi
rip edilirler, ancak VCD şeklinde dağıtılırlar.
FORMATLAR
VCD
VCD MPEG1 tabanlı bir formattır. Sabit , 1150
kbit bitrate'e ve 352x240 çözünürlüğe sahiptir. Genellikle düşük
kalitede (KAMERA / TS / TC / VHS çekim / TV çekimi(analog) küçük boyut
elde etme, tek cd'ye sığdırabilme amaçlı kullanılır. VCD'ler ve SVCD'ler
süreye dayalıdır, yani bir diskin kapasitesinden daha büyük bir MPEG
film gene de (süre sayesinde) 74 dakikalık bir CD'ye sığabilir.
SVCD
SVCD ise MPEG2 bazlıdır (DVD gibi) ve 2500kbit'e kadar değişken(variable)
bitrate değerlerine izin verir, ayrıca 480x480 (NTSC) çözünürlüğe
sahiptir, ve oynatıldığı zaman 4:3 görüntü oranını alır. Değişken
bitrate'ten dolayı tek CD'ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir,
fakat genellkle 35-60 dakikanın bir CD'ye sığdığı görülmüştür. Değişken
bitrate kullanarak SVCD yapımı sırasında çoklu geçişler (multi-pass)
kullanılırması önemlidir. Belki yapım süresi uzar, fakat sonuç daha net
olur.
XVCD/XSVCD
Basit bir şekilde kurallara uymayan VCD'lerdir.
Daha yüksek birate ve çözünürlük değeri alabilirler, ama sonuçta durum
VCD'yi oynatacak makinenin kapasitesine bağlıdır. XVCD'ler ortalıkta
fazla görünmez, çünkü genellikle amacı internete yaymak değil de ev
kullanımı için tercihtir.
DivX / XviD
DivX formatı multimedya
platformları için tasarlanmıştır. İki codec kullanır: biri düşük
hareket (low motion), öbürü ise yüksek hareket (high motion). Uzun süre
önce yapılmış filmlerin çoğu low-motion olarak yaratılmıştır, ve
high-motion da da problemler vardır. İki codec arasındaki değişimleri
sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart Bitrate
Control-Akıllı Bitrate Kontrolü) adlı bir metod geliştirilmiştir. Çok
yüksek işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı
DivX filmlerin DVD Player'larda çalışmaları şu an için mümkün değildir.
Fakat bazı firmalar şu an DivX player ürünler üretiyor, hatta
satıyorlar, fakat bu makineler de her yerde bulunmuyor. DÜZGÜN DivX'ler
genellikle DVD'lerden rip edilmiştir ve bir CD'ye 2 saatlik iyi kalite
DivX sığdırılabilir. Farklı türde codec'ler mevcuttur, en ünlüleri Divx
ile XviD dir.
CVD
CVD, CVD ile SVCD'nin bir kombinasyonudur.
Genellikle bir çok DVD Player tarafından desteklenirler. SVCD'nin MPEG'
bitrate'lerini destekler ama 352x480(NTSC) çözünürlüğü kullanır, çünkü
yatay çözünürlük fazla önemli sayılmaz. Şu anda hiç bir grup CVD
yayınlamamaktadır.
DVD-R
DVD-R, en popüler DVD yazma çözümüdür
(DVD-RAM,DVD R gibi farklı seçeneklerin arasından sıyrılır). Taraf
başına 4.7 gb veri taşır, çift taraflı yazılabilir DVD'elr de mevcuttur,
böylece tek diskte yaklaşık 10 GB taşınabilir. SVCD 'nin MPEG2
görüntüleri DVD-R'a yazılıp izlenmeden önce dönüştürülmelidir. DVD'den
DVD-R'a kopya yapmak da mümkündür, ama bazı durumlarda extralar/diller
yer sorunu yaratmamaları açısından kaldırılır.
MiniDVD
MiniDVD
ile cDVD, DVD formatının standart bir CDR/CDRW üzerinde olmasıdır.
Yüksek çözünürlük/bitrate değerlerinden dolayı bir MiniDVD diskine 18-21
dakikalık görüntü yazılabilir, fakat bu format sadece birkaç oynatıcı
tarafından desteklenir.
MKV
Matroska Video Avi /Ogm gibi bir dosya türüdür,
RealMedia formatının çok geliştirilmiş şeklidir esasen. Tek dosyada
altyazı, film cover vs. çoklu seçeneklerde kodlanabilir fakat, donanım
DiVX lerde desteklenmez. Pek çok sitede de tavsiye edilmez, güçlü bir
donanım gerektirir.
ÇEŞİTLİ BİLGİLER
Regional Coding (Bölgesel Kodlama)
Bölgesel kodlama; filmlerin Amerikan DVD'lerini
alan insanların, kendi ülkelerinde bunları erken izlemelerini ya da
Amerika-dışı distribütörlüğünü başka firmaların yaptığı eski filmlerin,
Amerikan firmaları aracılığıyla ülkedışına ihracıını engellemek için
dizayn edildi.. Birçok playerın bölgesel kodlaması, bir çip aracığıyla
ya da kumanda yardımıyla kaldırılabilir.
RCE
RCE
(Bölgesel Kodlama Arttırıcısı), "Çok Bölgeli" player'lar yaratmak için
dizayn edilmişti, ancak birçok hata oluştu ve üstesinden gelindi. Şu
anda çok az sayıda film RCE kodludur ve bunlar da hiç tutulmazlar...
Macrovision Macrovision, ticari DVD'lerin
çoğunda bulunan kopya korumasıdır. Eğer DVD kopyalanırsa; VHS'nin analiz
edemeyeceği sinyaller gönderilir -ki bu sinyaller sayesinde ekranda
çizgiler gözükür ve görüntü karanlıklaşır. Kimi DVD Player'larda
(örneğin Tescos'un Dansai 852'si) macrovision'un kaldırılabileceği gizli
bir menü mevcuttur. Ayrıca Maplin'den ([Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.])
alınacak 30 pound'luk bir "görüntü sabitleyicisi" ile de bu koruma
kaldırılabilir.
NTSC/PAL
NTSC ve PAL, dünyada kullanılan iki temel
standarttır. NTSC PAL'dan daha yüksek framerate'e sahiptir(29fps-25fps)
fakat PAL'ın daha yüksek çözünürlüğü vardır ve daha keskin görüntüler
elde edilir. PAL sistemlerinde NTSC diskleri oynatmak, NTSC
sistemlerinde PAL diskleri oynatmaktan çok daha kolaydır -ki bu
İngilizler için iyi bir olaydır. RGB(Red-Green-Blue) destekli bir skart
girişi; NTSC görüntüsünü çoğu yeni televizyonlarda tam renk olarak
oynatacaktır, ancak bunu VHS kasedine kaydetmek için NTSC'yi
PAL50'ye(çoğu DVD player'ın kullandığı PAL60 değil) dönüştürmek
gerekecektir. Bu dönüştürmenin tam sonuç verebilmesi için; pahalı bir
converter(200 pound ve yukarısı), tümleşik bir converter (Dansai 852/
bazı Daewoo'lar/ Samsung 709) ya da her formata kayıt yapabilen dünya
standartlarında bir VCR'a gereksiniminiz vardır.
SÜRÜM DOSYALARI
RARset
Bu filmler RAR biçimindedir ve v2 (rar>.rxx) ya da v3 (part01.rar >
partxx.rar) şeklindedirler.
BIN/CUE
.cue dosyasını notepad ile açın ve ilk satırda
sadece dosya ismi dışında bir yazı yazmadığından emin olun. Sonra Nero
ile cue dosyasını açın ve program bu dosyayı VCD/SVCD formatında
yazacaktır. TVRip'ler MPEG olarak yayınlanırlar. Divx dosyaları ise
sadece divx ve .avi şeklindedir.
NFO
NFO dosyası filmi yayınlayan grubun reklamını
yapmak amacıyla film ile birlikte koyulur. Bu dosyada yayınlama hakkında
genel bilgi, format, kaynak, boyut ve işe yarayabilecek bazı notlar
bulunur. Bunlar aynı zamanda yeni üye alma ve grup için donanım istemek
amacıyla da kullanılırlar.
SFV
Bunlar genel olarak site düzeyinde, her bir
dosyanın upload edilip edilmediğini kontrol etmek için kullanılır.
Ayrıca SFV, bütün dosyaların olup olmadığını veya CRC(Cyclic Redundancy
Check) doğruluğunu kontrol eden insanlar için de kullanışlıdır. Bu
dosyaları kullanabilmek için pdSFV veya hkSFV gibi programlar
gereklidir.
USENET BİLGİ
Access (Giriş)
Newsgroup'lara girebilmek için news server'ına ihtiyacınız
vardır. Birçok ISP(Internet Service Provider) bunu sağlar, fakat bu
genellikle düşük geçerlilikte (dosyaların server'da bulunma süresi) ve
düşük bütünlülükte (dosyaların tam olma sayısı) olur. En iyi hizmet
için, premium bir news server'ı satın alınmalıdır. Bu server'lar aynı
zamanda sık sık bandwidth(bant genişliği) sınırlaması koyarlar.
Software (Yazılım)
Binary newsgrouplarındaki dosyalara erişim
yapabilmek için newsreader'a ihtiyacınız vardır. Birçok farklı reader
bulunmaktadır ve hangisinin iyi olduğu tamamıyla kişisel tercihe
kalmıştır. Xnews/ Forte Agent/ BNR 1/ BNR 2 şu ana dek en popüler
olanlarıdır. Outlook da newsgroupları okuyabilir, ancak kullanılmaması
tavsiye olunur.
Format
.rxx dosyaları gibi, .pxx/ .par şeklinde
dosyalar görürsünüz.. Bunlar PARITY dosyalarıdır. Parity dosyaları
usenet post'larında yaygındır, ve çoğu zaman bazı server'larda en az bir
ya da iki bozulmuş dosya mutlaka bulunur. Parity dosyası rar setinde
kayıp olan HERHANGİ BİR dosyanın yerini değiştirmek için kullanılır. Ne
kadar fazla PAR dosyanız var ise, o kadar değiştirebileceğiniz dosyanız
var demektir. Bu işlem için SMARTPAR isimli programa ihtiyacınız vardır.
ETİKETLER
PROPER (DÜZGÜN)
Bu işin kurallarına göre, kim ilk Telesync'i yayınlarsa yarışı o
kazanır. Fakat eğer filmin kalitesi düşük ise diğer bir grup aynı
filmin başka bir telesync'ini(ya da aynı kaynağın daha kalitelisini)
koyar ve kopyalamayı önlemek için PROPER etiketini dosyaya ekler.
PROPER, bu sahnedeki en öznel etikettir ve birçok insana göre PROPER'ın
orijinalinden daha iyi olup olmadığı tartışılır. Birçok çaresizlik
içindeki grup da, PROPER'ları sırf yarışı kaybetmemek adına yayınlarlar.
PROPER'ın yayınlanma sebebi NFO'da mutlaka belirtilmelidir.
SUBBED (ALTYAZILI)
VCD olayında, eğer yayınlanan film altyazılı ise
bu demektir ki altyazı film boyunca görüntüyle birlikte encode
edilmiştir. Bunlar genellikle Malezya/ Çin/ Tayland dillerinde olur ve
bazen ekranın büyük bir kısmını kaplayan iki farklı lisan birden olur.
SVCD'ler değiştirilebilir altyazıları destekler ve bazı DVDRip'ler de
değiştirilebilir altyazılarla yayınlanırlar. Bu olay, eğer mevcut ise
NFO dosyasında belirtilir.
UNSUBBED (ALTYAZISIZ)
Eğer bir film altyazılı yayınlanmışsa daha sonra bunun altyazısız sürümü
çıakrtılabilir.
LIMITED (SINIRLI)
Sınırlı bir film
demek, filmin sınırlı sayıda sinemada oynandığı anlamına gelir. Bu sayı
genellikle 250 sinemanın altıdır. Genellikle kısa filmler limited olarak
yayınlanırlar.
INTERNAL (DAHİLİ)
Dahili bir sürüm
birçok sebebe bağlı olabilir. Klasik DVD grupları çok sayıda DAHİLİ
sürüm çıkartır, çünkü o filmde kopyalama olsun istemezler. Ayrıca düşük
kalite sinema ripleri DAHİLİ olarak yapılır, ve bu; ya grubun prestijini
düşürmemektendir ya da daha önce yapılan riplerin sayısı fazla
olduğundandır. DAHİLİ sürüm, grupların üye sitelerinde normal bir
şekilde bulunur fakat site yöneticilerinin izni olmadan başka sitelere
aktarılamazlar. Bazı DAHİLİ sürümler filmin ismine ve popülerliğine
bağlı olarak hala IRC/Newsgroup gibi yerlere düşüyorlar. Yılın
başlarında insanlar Centropy'nin "dahili" sürümler çıkarttığından
bahsediyorlardı. Bu da demek oluyor ki grup, filmleri sadece üyeleri ve
site yöneticileri için yayınlıyordu. Bu, alışılmış bir tanım için farklı
bir durum.
STV Straight To Video(Direkt Video'ya) asla sinemalarda gösterilmedi ve bu yüzden birçok
site bunları kabul etmezler.
ASPECT RATIO TAGS (ASPEKT ORANI ETİKETLERİ)
Bunlar widecreen(geniş ekran) için *WS* ve fullscreen(tam ekran) için *FS*dir.
RECODE
Recode; filmin önceden yayınlanmış versiyonunun, içindeki altyazıları kaldırmak
ya da renklerini düzeltmek suretiyle TMPGenc'den filtre edilen
versiyonudur. Daha iyi gözükürler fakat bunlar, grupların kendi
kaynaklarını sağlama beklentileri yüzünden fazla dikkate alınmazlar.
REPACK
Eğer grup kötü bir rip yayınlamışsa, problemleri düzelten bir
Repack yayınlarlar.
NUKED
Bir film birçok sebepten dolayı nuke edilebilir.
Özel siteler kurallar çiğnendiği("Telesync Yasak" olan yerlere telesync
koymak) için nuke atabilir, fakat filmde oldukça büyük sorunlar var
ise(20 dakikalığına sesin olmaması, 2.CD'nin farklı film/oyun çıkması)
global nuke atılır ve bu dosyaları sitelerde dağıtan insanların
kredileri düşer. Nuke edilmiş filmler hala p2p/usenet gibi kaynaklara
ulaşabilir ama ilk olarak neden nuke edildiğini kontrol etmek
akıllıcadır. Çünkü, eğer gruplardan biri birşeylerin ters olduğunu
anlarsa, nuke'lerini geri talep edebilirler.
NUKE SEBEPLERİ : :
Aşağıdaki liste bir filmin nuke edilme sebepleridir (Genellikle DVDRip
için)
** BAD A/R ** : Kötü aspekt oranı. Eğer filmde karakterler çok şişman/zayıf gözüküyor ise.
** BAD IVTC ** : Kötü ters telesine. Framerate dönüştürme işlemi yanlış ise.
** INTERLACED **: Hareket halinde gözüken siyah çizgiler. Alan düzeni yanlış ise.
DUPE (KOPYA)
Kopya olayı çok açıktır. Eğer birşey var ise, geçerli bir neden olmadan onu tekrar var etmenin
bir anlamı yoktur.
Arkadaşlar,film indirirken, ya da yasal olarak aldığımız ya da kiraladığımız DVD
ya da VCD'lerin üzerinde pek çok ibare görürüz. ( DivX / XviD,
XVCD/XSVCD, DVDRip, TC, TS, NTSC/PAL, NFO, SUBBED - UNSUBBED ... )
Bunlar nedir ve ne işe yarar? Onun hakkında sizi bilgilendirmek
istedim..
KAMERA (CAM)
Kamera, genellikle dijital kameralarla yapılan
sinema çekimleridir. Kamerayı sabitlemek için bazen üç ayaklı
sehpalardan kullanılır, ancak çoğu zaman bu mümkün olmaz ve dolayısıyla
kamera sallanır. Ayrıca kameranın bulunduğu yere bağlı olarak ekran
ortalanamıyabilinir, ve belli bir açıdan görüntüyü kaydedilir. Eğer
düzgünce yerleştirilmişse, ekranda yazı olduğu için kesin birşey
söylemek zor ancak çoğu zaman bunlar ekranın üstünde ve altında üçgen
sınırlarla gözükürler. Ses ise, kamerayla tümleşik mikrofon aracılığıyla
kaydedilir, ve özellikle komedi filmlerinde, film sırasında kahkahalar
duyulabilir. Bu faktörler sonucunda görüntü ve ses kalitesi genellikle
düşük olur, yalnız şansımız yaver giderse sinemayı boş bulabilir ve
temiz ses sinyallerini alabildiğimiz bir çekim oluşturabiliriz.
TELESYNC (TS)
Telesync, harici ses kaynağı kullanması dışında (genellikle bu
harici ses, insan seslerinden uzak olan bir yerden, koltuğun özel bir
kısmından alınır) kamera ile aynı işlevi görür.. Doğrudan bir ses
kaynağı, iyi kalite bir ses kaynağı olacak diye bir kaide yoktur,
özellikle birçok arkaplan gürültüsünün sese karıştığını düşünecek
olursak... Genellikle telesync, boş bir sinemada ya da profesyonel bir
kamera yardımıyla projeksiyon odasından- ki böylece daha iyi bir görüntü
kalitesi elde edilir- kaydedilir. Kalite, çekimden çekime oldukça
farkedebilir; onun için tüm filmi indirmek yerine, önce örneğini
indirin. Telesync'ler yüksek oranda etiketlendirilmemiş kameralardır..
TELECINE (TC)
Telesine makinesi, filmi dijital olarak makarasından kopyalar.
Ses ve görüntü çok iyidir, ama gerektirdiği teçhizatı ve masrafı
dolayısıyla telesineler pek yaygın değildir. Genellikle film, gerçek
aspect oranında olacaktır, bununla beraber 4:3 telesineler de mevcuttur.
Buna en iyi örnek geçen sene kaydedilen JURASSIC PARK 3 TC'dir.
Telesine, film sırasında ekranda görüen bir zaman sayacı olduğu için
zaman kodlamasıyla çakışmaz..
SCREENER
(SCR)
Bir filmin promosyon amaçlı VHS kaseti, piyasaya
çıkmadan önce dükkanlara ve diğer bazı yerlere gönderilir.
Bir Screener, VHS kasedi formatındadır ve genellikle
4:3 (tam ekran) aspect oranına sahiptir. Bunun dışında geniş ekran
olanları da bulunabilir. En büyük dezavantajı; ekranın altından geçen ve
telif hakları ile kopya-yazılım ihbarı için telefon numarasının yazdığı
mesajdır.. Ayrıca, eğer kasedin seri numarası ya da kasedin içine doğru
bir çizgi var ise; bunlar genellikle siyah bir çizgi ile olmak üzere, o
bölgenin üstü çizilerek bloke edilmelidir. Bu genellikle sadece birkaç
saniyeliktir, fakat maalesef bazı kopyalarda bu olay tüm film boyunca
sürer ve bazıları oldukça büyüktür. Kullanılan araç-gereçe bağlı olarak,
screener kalitesi-eğer MASTER kopyasından yapılmışsa- mükemmel
kaliteden, eğer kalitesiz malzemenin kullanıldığı eski bir VHS
Kaydedicisi ile yapılmışsa düşük kaliteye kadar değişir. Çoğu screener
VCD'e dönüştürülür, ancak bazı SVCD denemeleri de oldu ve bazıları
VCD'ninkilerden daha kaliteli idi.
DVD-SCREENER (DVDscr)
Aynı şekilde screener'lardan bazıları DVD'ye dönüştürülür. DVD retail'lerin
içerdiği bazı ekstralar dışında genellikle geniş ekrandır(widescreen).
Uyarı mesajları her zaman siyah kısımda olmayabilir; dolayısıyla bu,
izleme zevkini bölebilir. Rip edenin yeteneğine bağlı olarak DVD
Screener'lar çok iyi kalitede olabilir.
DVD Screener'lar genellikle
SVCD ya da Divx/XviD formatlarına dönüştürülür.
DVDRip
Piyasaya sürülen DVD'nin son kopyasıdır. Mümkünse bu, tekrar pre-retail(örneğin,
Star Wars Episode 2) olarak piyasaya sürülür ve mükemmel kalitede olur.
DVDRip'ler, SVCD ve DivX/XviD olarak yayımlanır.
VHSRip
Genellikle kaykay/spor videoları ve XXX gösterimleri olmak üzere retail VHS'den
dönüştürülmüşlerdir.
TVRip
Tv programları; ya ağ üzeri (dijital kablo/uydu
dekoderleri aracılığıyla cap edilenler daha uygundur) ya da gösterim
öncesi -uydunun şebekeye programı birkaç gün önceden
göndermesi(bazılarında titreşimler oluyor)- şeklindedir. 'WWF Raw Is
War' gibi ekstra bölümler içeren bazı progamlar ve kamera/yorum testleri
ayrıca rip dahilindedir. PDTV, dijital bir TV PCI kartından cap edilir,
bu genellikle iyi sonuç verir, öyle ki bazı grupların bunları SVCD
olarak yayınlama eğilimleri görülmektedir. Bütün VCD/SVCD/SivX/Xvid
ripleri TV görüntüsüyle desteklenmektedir.
STV
"Straight To Video. Was never released in theaters, and therefore a lot of sites
do not allow these" Sinemalarda değil, yalnız DVD veya TV lerde
gösterime sunulan filmlerdir. Örneğin Starship Troopers..
WORKPRINT (WP)
Workprint, henüz bitmeyen bir filmin kopyasıdır. Filmde eksik
sahneler ya da müzikler olabilir. Kalite mükemmelden, çok kötüye kadar
değişir.. Bazı Workprint'ler son baskısından oldukça farklıdır (Men In
Black'te yaratıklar ve oyuncular olmaları gereken yerde değillerdi) ve
diğerleri de ekstra sahneler içeriyor bile olabilir (Jay and Silent
Bob). WP'ler, eğer ki iyi kalite bir kopyası edinilirse, koleksiyonda
hoş bir ilave versiyon işlevi görebilir.
TVRip
Analog kaynakli TV-kartlari ile yapilmis kayitlar icin kullanilir.
DVBRip
Dijital kartlarla yapilan kayitlar icin kullanilmasi cok daha dogru olur kalite
nerdeyse DVDRip ile esdegerdedir. Bu yüzden TVRip ile DVBRip birbirine karistirilmamasi gerekir.
DVB
Digital video broadcast, türleri su sekildedir:
DVB-S, DVB-C, DVB-T MPEGII olarak uydudan, kablodan hatta terestirik
olarak bir cati veya oda anteni ile bizlere ulasir (DVB-T bazi Avrupa
sehirleri icin gecerlidir) , rip olayini bir pci-karti ile inanilmaz bir
sekilde kolaylastirir.
DivX Re-Enc
Divx re-enc,
orjinalini VCD kaynağından alan ve ufak boyutta bir DivX dosyasına
re-encode edilen filmdir. Çoğunlukla dosya paylaşanlarda görülür, ve
bunlar genellikle 'Film.İsmi.Grup(1of2)' şeklinde etiketlenirler. Bu işi
yapan gruplardan en bilinenleri; SMR ve TND'dir. Bunlar aslında, eğer
bir filmin 200MB'lık kopyasına sahip olup olmama konusunda kararsız
değilseniz tabi, download etmeye değmezler. Genellikle uzak durun.
Watermarks (Filigranlar)
Birçok film Asya Silver'ları ve PDVD'lerden gelir
ve sorumlu kişi tarafından etiketlenir. Bu etiketleme genellikle bir
harf/ilk harf veya genellikle köşelerden birinde bulunan küçük bir logo
şeklinde olur. En meşhurları; "Z","A" ve "Glove" filigranlarıdır.
Asian Silvers / PDVD
Bunlar, doğulu bootlegger'ların çıkarttığı
filmlerdir.. Genellikle bazı gruplar tarafından, kendileri adına
çıkartmaları için satın alınırlar. Silver'lar çok ucuzdur, birçok ülkede
mevcuttur ve yeni bir versiyonunu çıkartmak da kolaydır. Bu yüzdendir
ki, şu anda bu işin içinde oldukça kişi var. Bunların çoğunluğunu ise
birkaç dağıtımdan öteye gidemeyen küçük gruplar oluşturur.
PDVD'ler ise DVD'ye konulan şeyin aynılarıdır. Çıkartılabilir altyazıları vardır
ve kalite olarak silver'lardan çok daha iyidirler. Normal bir DVD gibi
rip edilirler, ancak VCD şeklinde dağıtılırlar.
FORMATLAR
VCD
VCD MPEG1 tabanlı bir formattır. Sabit , 1150
kbit bitrate'e ve 352x240 çözünürlüğe sahiptir. Genellikle düşük
kalitede (KAMERA / TS / TC / VHS çekim / TV çekimi(analog) küçük boyut
elde etme, tek cd'ye sığdırabilme amaçlı kullanılır. VCD'ler ve SVCD'ler
süreye dayalıdır, yani bir diskin kapasitesinden daha büyük bir MPEG
film gene de (süre sayesinde) 74 dakikalık bir CD'ye sığabilir.
SVCD
SVCD ise MPEG2 bazlıdır (DVD gibi) ve 2500kbit'e kadar değişken(variable)
bitrate değerlerine izin verir, ayrıca 480x480 (NTSC) çözünürlüğe
sahiptir, ve oynatıldığı zaman 4:3 görüntü oranını alır. Değişken
bitrate'ten dolayı tek CD'ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir,
fakat genellkle 35-60 dakikanın bir CD'ye sığdığı görülmüştür. Değişken
bitrate kullanarak SVCD yapımı sırasında çoklu geçişler (multi-pass)
kullanılırması önemlidir. Belki yapım süresi uzar, fakat sonuç daha net
olur.
XVCD/XSVCD
Basit bir şekilde kurallara uymayan VCD'lerdir.
Daha yüksek birate ve çözünürlük değeri alabilirler, ama sonuçta durum
VCD'yi oynatacak makinenin kapasitesine bağlıdır. XVCD'ler ortalıkta
fazla görünmez, çünkü genellikle amacı internete yaymak değil de ev
kullanımı için tercihtir.
DivX / XviD
DivX formatı multimedya
platformları için tasarlanmıştır. İki codec kullanır: biri düşük
hareket (low motion), öbürü ise yüksek hareket (high motion). Uzun süre
önce yapılmış filmlerin çoğu low-motion olarak yaratılmıştır, ve
high-motion da da problemler vardır. İki codec arasındaki değişimleri
sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart Bitrate
Control-Akıllı Bitrate Kontrolü) adlı bir metod geliştirilmiştir. Çok
yüksek işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı
DivX filmlerin DVD Player'larda çalışmaları şu an için mümkün değildir.
Fakat bazı firmalar şu an DivX player ürünler üretiyor, hatta
satıyorlar, fakat bu makineler de her yerde bulunmuyor. DÜZGÜN DivX'ler
genellikle DVD'lerden rip edilmiştir ve bir CD'ye 2 saatlik iyi kalite
DivX sığdırılabilir. Farklı türde codec'ler mevcuttur, en ünlüleri Divx
ile XviD dir.
CVD
CVD, CVD ile SVCD'nin bir kombinasyonudur.
Genellikle bir çok DVD Player tarafından desteklenirler. SVCD'nin MPEG'
bitrate'lerini destekler ama 352x480(NTSC) çözünürlüğü kullanır, çünkü
yatay çözünürlük fazla önemli sayılmaz. Şu anda hiç bir grup CVD
yayınlamamaktadır.
DVD-R
DVD-R, en popüler DVD yazma çözümüdür
(DVD-RAM,DVD R gibi farklı seçeneklerin arasından sıyrılır). Taraf
başına 4.7 gb veri taşır, çift taraflı yazılabilir DVD'elr de mevcuttur,
böylece tek diskte yaklaşık 10 GB taşınabilir. SVCD 'nin MPEG2
görüntüleri DVD-R'a yazılıp izlenmeden önce dönüştürülmelidir. DVD'den
DVD-R'a kopya yapmak da mümkündür, ama bazı durumlarda extralar/diller
yer sorunu yaratmamaları açısından kaldırılır.
MiniDVD
MiniDVD
ile cDVD, DVD formatının standart bir CDR/CDRW üzerinde olmasıdır.
Yüksek çözünürlük/bitrate değerlerinden dolayı bir MiniDVD diskine 18-21
dakikalık görüntü yazılabilir, fakat bu format sadece birkaç oynatıcı
tarafından desteklenir.
MKV
Matroska Video Avi /Ogm gibi bir dosya türüdür,
RealMedia formatının çok geliştirilmiş şeklidir esasen. Tek dosyada
altyazı, film cover vs. çoklu seçeneklerde kodlanabilir fakat, donanım
DiVX lerde desteklenmez. Pek çok sitede de tavsiye edilmez, güçlü bir
donanım gerektirir.
ÇEŞİTLİ BİLGİLER
Regional Coding (Bölgesel Kodlama)
Bölgesel kodlama; filmlerin Amerikan DVD'lerini
alan insanların, kendi ülkelerinde bunları erken izlemelerini ya da
Amerika-dışı distribütörlüğünü başka firmaların yaptığı eski filmlerin,
Amerikan firmaları aracılığıyla ülkedışına ihracıını engellemek için
dizayn edildi.. Birçok playerın bölgesel kodlaması, bir çip aracığıyla
ya da kumanda yardımıyla kaldırılabilir.
RCE
RCE
(Bölgesel Kodlama Arttırıcısı), "Çok Bölgeli" player'lar yaratmak için
dizayn edilmişti, ancak birçok hata oluştu ve üstesinden gelindi. Şu
anda çok az sayıda film RCE kodludur ve bunlar da hiç tutulmazlar...
Macrovision Macrovision, ticari DVD'lerin
çoğunda bulunan kopya korumasıdır. Eğer DVD kopyalanırsa; VHS'nin analiz
edemeyeceği sinyaller gönderilir -ki bu sinyaller sayesinde ekranda
çizgiler gözükür ve görüntü karanlıklaşır. Kimi DVD Player'larda
(örneğin Tescos'un Dansai 852'si) macrovision'un kaldırılabileceği gizli
bir menü mevcuttur. Ayrıca Maplin'den ([Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.])
alınacak 30 pound'luk bir "görüntü sabitleyicisi" ile de bu koruma
kaldırılabilir.
NTSC/PAL
NTSC ve PAL, dünyada kullanılan iki temel
standarttır. NTSC PAL'dan daha yüksek framerate'e sahiptir(29fps-25fps)
fakat PAL'ın daha yüksek çözünürlüğü vardır ve daha keskin görüntüler
elde edilir. PAL sistemlerinde NTSC diskleri oynatmak, NTSC
sistemlerinde PAL diskleri oynatmaktan çok daha kolaydır -ki bu
İngilizler için iyi bir olaydır. RGB(Red-Green-Blue) destekli bir skart
girişi; NTSC görüntüsünü çoğu yeni televizyonlarda tam renk olarak
oynatacaktır, ancak bunu VHS kasedine kaydetmek için NTSC'yi
PAL50'ye(çoğu DVD player'ın kullandığı PAL60 değil) dönüştürmek
gerekecektir. Bu dönüştürmenin tam sonuç verebilmesi için; pahalı bir
converter(200 pound ve yukarısı), tümleşik bir converter (Dansai 852/
bazı Daewoo'lar/ Samsung 709) ya da her formata kayıt yapabilen dünya
standartlarında bir VCR'a gereksiniminiz vardır.
SÜRÜM DOSYALARI
RARset
Bu filmler RAR biçimindedir ve v2 (rar>.rxx) ya da v3 (part01.rar >
partxx.rar) şeklindedirler.
BIN/CUE
.cue dosyasını notepad ile açın ve ilk satırda
sadece dosya ismi dışında bir yazı yazmadığından emin olun. Sonra Nero
ile cue dosyasını açın ve program bu dosyayı VCD/SVCD formatında
yazacaktır. TVRip'ler MPEG olarak yayınlanırlar. Divx dosyaları ise
sadece divx ve .avi şeklindedir.
NFO
NFO dosyası filmi yayınlayan grubun reklamını
yapmak amacıyla film ile birlikte koyulur. Bu dosyada yayınlama hakkında
genel bilgi, format, kaynak, boyut ve işe yarayabilecek bazı notlar
bulunur. Bunlar aynı zamanda yeni üye alma ve grup için donanım istemek
amacıyla da kullanılırlar.
SFV
Bunlar genel olarak site düzeyinde, her bir
dosyanın upload edilip edilmediğini kontrol etmek için kullanılır.
Ayrıca SFV, bütün dosyaların olup olmadığını veya CRC(Cyclic Redundancy
Check) doğruluğunu kontrol eden insanlar için de kullanışlıdır. Bu
dosyaları kullanabilmek için pdSFV veya hkSFV gibi programlar
gereklidir.
USENET BİLGİ
Access (Giriş)
Newsgroup'lara girebilmek için news server'ına ihtiyacınız
vardır. Birçok ISP(Internet Service Provider) bunu sağlar, fakat bu
genellikle düşük geçerlilikte (dosyaların server'da bulunma süresi) ve
düşük bütünlülükte (dosyaların tam olma sayısı) olur. En iyi hizmet
için, premium bir news server'ı satın alınmalıdır. Bu server'lar aynı
zamanda sık sık bandwidth(bant genişliği) sınırlaması koyarlar.
Software (Yazılım)
Binary newsgrouplarındaki dosyalara erişim
yapabilmek için newsreader'a ihtiyacınız vardır. Birçok farklı reader
bulunmaktadır ve hangisinin iyi olduğu tamamıyla kişisel tercihe
kalmıştır. Xnews/ Forte Agent/ BNR 1/ BNR 2 şu ana dek en popüler
olanlarıdır. Outlook da newsgroupları okuyabilir, ancak kullanılmaması
tavsiye olunur.
Format
.rxx dosyaları gibi, .pxx/ .par şeklinde
dosyalar görürsünüz.. Bunlar PARITY dosyalarıdır. Parity dosyaları
usenet post'larında yaygındır, ve çoğu zaman bazı server'larda en az bir
ya da iki bozulmuş dosya mutlaka bulunur. Parity dosyası rar setinde
kayıp olan HERHANGİ BİR dosyanın yerini değiştirmek için kullanılır. Ne
kadar fazla PAR dosyanız var ise, o kadar değiştirebileceğiniz dosyanız
var demektir. Bu işlem için SMARTPAR isimli programa ihtiyacınız vardır.
ETİKETLER
PROPER (DÜZGÜN)
Bu işin kurallarına göre, kim ilk Telesync'i yayınlarsa yarışı o
kazanır. Fakat eğer filmin kalitesi düşük ise diğer bir grup aynı
filmin başka bir telesync'ini(ya da aynı kaynağın daha kalitelisini)
koyar ve kopyalamayı önlemek için PROPER etiketini dosyaya ekler.
PROPER, bu sahnedeki en öznel etikettir ve birçok insana göre PROPER'ın
orijinalinden daha iyi olup olmadığı tartışılır. Birçok çaresizlik
içindeki grup da, PROPER'ları sırf yarışı kaybetmemek adına yayınlarlar.
PROPER'ın yayınlanma sebebi NFO'da mutlaka belirtilmelidir.
SUBBED (ALTYAZILI)
VCD olayında, eğer yayınlanan film altyazılı ise
bu demektir ki altyazı film boyunca görüntüyle birlikte encode
edilmiştir. Bunlar genellikle Malezya/ Çin/ Tayland dillerinde olur ve
bazen ekranın büyük bir kısmını kaplayan iki farklı lisan birden olur.
SVCD'ler değiştirilebilir altyazıları destekler ve bazı DVDRip'ler de
değiştirilebilir altyazılarla yayınlanırlar. Bu olay, eğer mevcut ise
NFO dosyasında belirtilir.
UNSUBBED (ALTYAZISIZ)
Eğer bir film altyazılı yayınlanmışsa daha sonra bunun altyazısız sürümü
çıakrtılabilir.
LIMITED (SINIRLI)
Sınırlı bir film
demek, filmin sınırlı sayıda sinemada oynandığı anlamına gelir. Bu sayı
genellikle 250 sinemanın altıdır. Genellikle kısa filmler limited olarak
yayınlanırlar.
INTERNAL (DAHİLİ)
Dahili bir sürüm
birçok sebebe bağlı olabilir. Klasik DVD grupları çok sayıda DAHİLİ
sürüm çıkartır, çünkü o filmde kopyalama olsun istemezler. Ayrıca düşük
kalite sinema ripleri DAHİLİ olarak yapılır, ve bu; ya grubun prestijini
düşürmemektendir ya da daha önce yapılan riplerin sayısı fazla
olduğundandır. DAHİLİ sürüm, grupların üye sitelerinde normal bir
şekilde bulunur fakat site yöneticilerinin izni olmadan başka sitelere
aktarılamazlar. Bazı DAHİLİ sürümler filmin ismine ve popülerliğine
bağlı olarak hala IRC/Newsgroup gibi yerlere düşüyorlar. Yılın
başlarında insanlar Centropy'nin "dahili" sürümler çıkarttığından
bahsediyorlardı. Bu da demek oluyor ki grup, filmleri sadece üyeleri ve
site yöneticileri için yayınlıyordu. Bu, alışılmış bir tanım için farklı
bir durum.
STV Straight To Video(Direkt Video'ya) asla sinemalarda gösterilmedi ve bu yüzden birçok
site bunları kabul etmezler.
ASPECT RATIO TAGS (ASPEKT ORANI ETİKETLERİ)
Bunlar widecreen(geniş ekran) için *WS* ve fullscreen(tam ekran) için *FS*dir.
RECODE
Recode; filmin önceden yayınlanmış versiyonunun, içindeki altyazıları kaldırmak
ya da renklerini düzeltmek suretiyle TMPGenc'den filtre edilen
versiyonudur. Daha iyi gözükürler fakat bunlar, grupların kendi
kaynaklarını sağlama beklentileri yüzünden fazla dikkate alınmazlar.
REPACK
Eğer grup kötü bir rip yayınlamışsa, problemleri düzelten bir
Repack yayınlarlar.
NUKED
Bir film birçok sebepten dolayı nuke edilebilir.
Özel siteler kurallar çiğnendiği("Telesync Yasak" olan yerlere telesync
koymak) için nuke atabilir, fakat filmde oldukça büyük sorunlar var
ise(20 dakikalığına sesin olmaması, 2.CD'nin farklı film/oyun çıkması)
global nuke atılır ve bu dosyaları sitelerde dağıtan insanların
kredileri düşer. Nuke edilmiş filmler hala p2p/usenet gibi kaynaklara
ulaşabilir ama ilk olarak neden nuke edildiğini kontrol etmek
akıllıcadır. Çünkü, eğer gruplardan biri birşeylerin ters olduğunu
anlarsa, nuke'lerini geri talep edebilirler.
NUKE SEBEPLERİ : :
Aşağıdaki liste bir filmin nuke edilme sebepleridir (Genellikle DVDRip
için)
** BAD A/R ** : Kötü aspekt oranı. Eğer filmde karakterler çok şişman/zayıf gözüküyor ise.
** BAD IVTC ** : Kötü ters telesine. Framerate dönüştürme işlemi yanlış ise.
** INTERLACED **: Hareket halinde gözüken siyah çizgiler. Alan düzeni yanlış ise.
DUPE (KOPYA)
Kopya olayı çok açıktır. Eğer birşey var ise, geçerli bir neden olmadan onu tekrar var etmenin
bir anlamı yoktur.
Paz Ekim 10, 2010 8:28 pm tarafından Board Master
» TEMEL KAVRAMLAR
Cuma Mayıs 28, 2010 3:23 pm tarafından Board Master
» TRİGONOMETRİ KONU ANLATIM
Cuma Mayıs 28, 2010 3:10 pm tarafından Board Master
» TRİGONOMETRİ KONU ANLATIM
Cuma Mayıs 28, 2010 3:06 pm tarafından Board Master
» Caillou - Kayyu Çizgi Dizi
Salı Mayıs 25, 2010 5:42 pm tarafından Board Master
» Pes 2010- Extreme 2010 | Herşey Türkçe | 2 Adet Türkçe Spiker |
Ptsi Mayıs 17, 2010 11:00 pm tarafından Board Master
» Pro Evolution Soccer 2010 | Full Game
Ptsi Mayıs 17, 2010 10:07 pm tarafından Board Master
» Yahşi Batı | 2009 | DVDRip XviD
Cuma Nis. 30, 2010 9:33 pm tarafından Board Master
» Peki buna ne diyeceksiniz??????
C.tesi Nis. 24, 2010 3:36 am tarafından yasinyılmaz